چگونه با (( ازن ساز کافه )) محیط تمیز و سالم داشته باشیم؟

چگونه با (( ازن ساز کافه )) محیط تمیز و سالم داشته باشیم؟

همانطور که همه می دانند ازن یکی از قوی ترین، موثرترین و مطمئن ترین ضد عفونی کننده به حساب می آید و می تواند به کنترل رشد ارگانیسم های ناخواسته در مواد غذایی و دستگاه های نگه دارنده آنها کمک کند. استفاده از گاز ازن در صنعت غذا سازی و مرکز های خدماتی مرتبط مانند:

  • هتل ها
  • رستوران ها
  • کافی شاپ ها
  • مسافر خانه ها

و سایر مراکز مربوط بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه است زیرا که با احتساب قدرت بسیار زیاد ازن در ضد عفونی مواد غذایی و از بین بردن میکرو ارگانیسم هایی مانند باکتری اشرشیا کلی، کپک ها و دیگر عوامل بیماری زا مانند ویروس ها مصرف شوینده های شیمیایی با درصد بسیار بالایی به گوشه ای کشیده می شود. همچنین خود ازن به دلیل عدم پایداری پس از فعالیت ضد عفونی کنندگی خود تبدیل به اکسیژن شده و با توجه به اینکه ازن در مقایسه با رقیب خود کلر  51 برابر قوی تر و 3000 برابر سریعتر عمل می کند میتوان نتیجه گرفت قدرت اکسید کنندگی بالا فعالیت و اثر گذاری فوری، نتیجه بهتر و کامل تری را برای استریلیزاسیون نسبت به باقی روش ها در اختیار ما قرار می دهد. یکی از مکان هایی که بسیار مورد توجه افراد بوده و بیشتر تایم آزاد مارا پر میکند رفتن به کافه ها و رستوران ها میباشد. پس باید محیطی سالم و عاری از هرگونه آلودگی باشد.


بیشتر بخوانید: هوای پاک، غذای خوشمزه: اثرات ازن ساز رستوران در ارتقاء بهداشت


مقدمه

گاز ازن بدون انتخاب هر نوع میکرواورگانیسم ، آنها را از بین برده و در آخر منجر به بالا رفتن کیفیت و ماندگاری محصولات مواد می شود . استفاده بدون واسطه از ازن به عنوان ضد عفونی کننده در صنعت مواد غذایی به صورت گازی یا محلول در آب برای کاهش بار میکروبی، از سال 2001 و با اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو  تحولی بزرگ در روش های قدیمی و معمولی بهداشت در این صنعت ایجاد کرده است . برای مثال میتوان کاربرد هایاین گاز را به صورت تیتر وار در زیر بیان کرد.

  • شستشو و افزایش نگه داری گوشت ، مرغ ، ماهی و  انواع سبزیجات. شستشو و ضد عفونی تخته های کار، ابزار ، میز کار و سطوح.
  •  شستشو و ضد عفونی دست پرسنل و سالن های کار. کاهش قابل توجه میزان مصرف آب.
  • کاهش شوینده های شیمیایی در خیلی از مکان ها. بالا بردن عمر نگهداری مواد غذایی. همگام بوذن با استاندارد های روز دنیا.

در این مقاله سعی بر این است که با معرفی کوتاهی از ازن و دستگاه ازن ساز و معایب و مزایای آن و دلیل استفاده آن در مکان های تفریحی نظیر کافی شاپ ها بپردازیم . همچنین توضییحات مختصری از ساز و کار این دستگاه در ختیار قرار دهیم.


بیشتر بخوانید:‌بررسی اثرات خطرناک ((مسمومیت با ازن)) بر سلامتی +راهکارهای مقابله


شرح مختصری از ازن و ساز و کار ازن ساز

قبل از اینکه به  معرفی و بررسی دستگاه ازن ساز بپردازیم، بهتر است نگاهی به ساختمان مولکول ازن بیندازیم. همانگونه که می‌دانیم ما یک اتم اکسیژن را تنفس نمی‌کنیم. بلکه مولکول اکسیژن را که از دو اتم اکسیژن تشکیل شده به درون ریه های خود می کشیم. ولی  یک شوک الکتریکی به مولکول های اکسیژن آنها را به سه اتم اکسیژن تبدیل می‌کند. در نهایت از  واکنش و پیوند این سه اتم مولکول ازن تشکیل می‌شود. بنابرین ازن مولکول سه اتمی اکسیژن است و به آن اکسیژن فعال یا سوپر اکسیژن هم گفته می شود. دستگاه هوای ازن ساز چگونه کار می‌کند؟

گفته می‌شود که تولید ازن در مقیاس بالا می‌تواند هوا را پاکسازی کند. در این میان بعضی از سازندگان دستگاه ازن ژنراتور ها از این روش استفاده و دستگاه تصفیه هوای ازن ساز را تولید کردند. ممکن است با خود بیاندیشید که یک اتم اضافه تر تغییری در خاصیت مولکول ازن ایجاد نکند و دستگاه‌ های تصفیه هوا به راحتی آلاینده‌ها و گرد و غبار را پاکسازی می‌کند و هوای تمیز تنفس می‌کنید. اما اینگونه نیست! دستگاه های ازن ساز با تولید گاز ازن سعی در از بین بردن گرد و غبار، آلاینده‌های شیمیایی، ویروس، قارچ و کپک دارد. همانطور که میدانیم ازن دارای بار منفی است و به راحتی با ذرات با بار ناهمنام واکنش می‌دهد. در نتیجه مولکول‌های تازه ساخته سنگین می‌شوند و روی سطوح مختلف خانه یا حتی درون ریه می‌نشینند. اما بر اساس تحقیقات گسترده سازمان حفاظت از محیط زیست ، ازن قادر به از بین بردن گرد و خاک، مو حیوانات نیست و فقط در از بین بردن برخی آلاینده‌های شیمیایی که در دود سیگار پیدا می‌شود تا حدودی موفق عمل می‌کند.

ازن ساز کافه

ازن از چه روش هایی تولید می شود؟

دستگاه ازن، سیستمی است که از چهار روش مختلف مانند: تخلیه الکتریکی کرونا، تابش اشعه‌های ماورای بنفش ، الکترولیز آب با خلوص بالا و برق کافتی تولید می شود

روش‌های مختلفی برای تولید ازن وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:

  • روش تخلیه الکتریکی: در این روش، اکسیژن هوا یا اکسیژن خالص تحت جریان الکتریکی قرار می‌گیرد. این جریان الکتریکی باعث می‌شود که اتم های اکسیژن از هم جدا شوند و مجدداً با یکدیگر ترکیب شوند و ازن تولید کنند.
  • روش فتوشیمیایی: در این روش، اکسیژن خالص تحت اثر نور ماوراء بنفش قرار می‌گیرد. نور ماوراء بنفش باعث می‌شود که اتم های اکسیژن از هم جدا شوند و مجدداً با یکدیگر ترکیب شوند و ازن تولید کنند.
  • روش الکترولیز: در این روش، اکسیژن آب تحت جریان الکتریکی قرار می‌گیرد. این جریان الکتریکی باعث می‌شود که مولکول های آب به هیدروژن و اکسیژن تجزیه شوند. سپس، اکسیژن تولید شده با اتم های اکسیژن دیگر ترکیب می‌شود و ازن تولید می‌کند.
  • روش برق کافتی: در این روش، اکسیژن هوا با جریان ولتاژ بالا باعث می‌شود که اتم های اکسیژن از هم جدا شوند و دوباره با یکدیگر ترکیب شوند و گاز ازن را تولید کنند.

روش تخلیه الکتریکی معمول ترین روش تولید این گاز است زیرا راحت، پر بازده و قابل کنترل است. در این روش، می‌توان ازن در غلظت های متفاوت تولید کرد.

مقدار مجاز گاز ازن

دستگاه های ازن ژنراتور چه مقدار گاز ازن تولید می‌کنند؟ بعضی از این دستگاه‌های تصفیه هوا با ازن در طول یک تا هشت ساعت حدود ۷۰ ppb تا  ۹۰ ppb  گاز ازن تولید می‌کنند. در حالی که بر اساس گزارشات سازمان غذا و دارو ، مقدار ازن تولید شده توسط این دستگاه‌ها نباید بیشتر از ۰.۱۰ ppb به ازای هشت ساعت باشد. در غیر این صورت تنفس مقدار زیاد گاز ازن برای سلامتی انسان و حیوانات بسیار خطرناک است.


برای مطالعه بیشتر: بهره وری از دستگاه ازن ساز استخر و آشنایی با مزایای آن


معایب دستگاه تهویه هوا و مزایای گاز ازن

معایب استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای ازن ساز چیست؟ تحقیقات زیادی نشان داده که دستگاه ازن سازی که به میزان استاندارد ازن تولید می‌کند کارایی بسیاری کمی دارد. و نیز می‌دانیم که تنفس ازن چه خطراتی برای سلامتی ما دارد. در ادامه ما کمی دقیق‌تر به بررسی معایب دستگاه تصفیه هوای ازن ساز می پردازیم.

با توجه به انواع آلاینده‌هایی که در محیط بسته مانند خانه یا محل کار وجود دارند، پاکسازی آن‌ها با دستگاه تصفیه هوا ازن ساز ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد. همچنین ازن توانایی از بین بردن کربن مو نو اکسید، فرمالدئید، پرز و مو و گرد و غبار را ندارد. بیشتر آلاینده‌های شیمیایی که با ازن واکنش می‌دهند، در اکثر مواقع به آلاینده‌های خطرناک‌تر یا مواد سمی تبدیل می‌شوند. برای مثال آلدهیدها و فرمیک اسید می‌توانند از انواع این آلاینده‌ها باشند. با وجود اینکه مقدار زیاد ازن می‌تواند تا حدودی آلاینده‌های شیمیایی هوا را از بین ببرد، اما همچنان در از بین بردن آلرژن‌ها و ذرات آلرژی زا بی‌تاثیرند. دستگاه تصفیه هوا ازن ساز، آلودگی را از هوا پاک نمی‌کند. بلکه باعث سنگین شدن و نشستن آن روی سطوح می‌شود. این سطوح می‌تواند درون بدن ما هم باشد! جایگزین دستگاه تصفیه هوا ازن ساز چیست؟ یک دستگاه تصفیه هوا استاندارد که عملکرد خوبی داشته باشد، هیچ ماده جدیدی وارد هوا نمی‌کند. بلکه با جذب آلاینده‌ها هوا را پاکسازی می‌کند. در این میان دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هوا، یک گزینه مناسب برای تصفیه و پاکسازی هوا است. فیلترهای هوا در به دام انداختن ذرات بسیار ریز هم عملکرد خوبی دارند. در نتیجه فرقی نمی‌کند که دستگاه در حال پاکسازی ذرات معلق و ویروس است یا پرز و مو حیوانت خانگی؛ چراکه در جذب همه این ذرات موفق عمل می‌کند. در صورت استفاده نادرست، ازن می‌تواند به سلامتی آسیب برساند. تنفس طولانی‌مدت ازن ممکن است عوارض جدی از جمله التهاب ریه و تنگی نفس ایجاد کند. در برخی شرایط، تخلیه گاز ازن به محیط می‌تواند ذرات معلق آلوده‌کننده را ایجاد کند که به کیفیت هوای اطراف آسیب می‌زند. دستگاه ازن ژنراتور هزینه‌های عملیاتی بالایی دارد، از جمله مصرف برق بالا و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات بالایی دارد.

طرز کار ازن ساز کافه

مزایا

استفاده از دستگاه ازن ساز جهت تولید گاز ازن در تصفیه آب مزایای زیادی دارد. گاز ازن یک اکسنده قوی است، خواص ضدعفونی کننده بیشتری دارد و در محدوده وسیعی از pH عملیات گندزدایی و تصفیه آب را انجام می‌دهد. ضدعفونی با ازن نیاز به افزودن مواد شیمیایی ندارد که علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، هزینه‌های عملیاتی را نیز کاهش می‌دهد. همجنین سرعت گندزدایی با گاز ازن بسیار بالاست و نیازی به زمان ماند بالا ندارد.
دستگاه ازن ساز با تولید ازن، توانایی ضدعفونی و ضد باکتری‌ای بی‌نظیری دارد. این قابلیت در ضدعفونی محیط‌ها، ابزارها و سطوحی که با میکروب‌ها و باکتری‌ها آلوده شده‌اند، بسیار مؤثر است. تکنولوژی اوزون به تصفیه آب به شکل قابل توجهی کمک می‌کند. این دستگاه‌ها مواد آلی، آلاینده‌ها و باکتری‌های موجود در آب را تخریب کرده و آبی شفاف و تمیز ایجاد می‌کنند. ازن به عنوان اکسیدکننده قوی، مواد آلاینده، ویروس‌ها و باکتری‌های هوا را تخریب می‌کند. این خاصیت منجر به کاهش بوهای نامطبوع و بهبود کیفیت هوای محیط می‌شود. دستگاه ازن ساز در صنایع مختلف از جمله بهداشتی، پزشکی و غذایی قابل استفاده است. از تصفیه آب و هوا تا ضدعفونی ابزارها، این دستگاه کاربردهای گسترده‌ تری دارد.


اطلاعات بیشتر: ازن ژنراتور پرورش ماهی و مزایای شگفت انگیز آن


مقایسه ازن با ضدعفونی کننده کلر

گندزدایی خیلی بالا نسبت به کلر- ازن آلودگی محیطی ایجاد نمی کند -با استفاده از گاز ازن آب دارای شفافیت و تمیزی بیشتری می شود- گاز ازن باعث از بین رفتن آلودگی های ثانویه می شود-کنترل طعم و بو و حذف فلزات سنگین مانند آهن و منگنز- اثر گذاری بسیار فوری نسبت به فرایند کلرزنی- قدرت اکسید کنندگی بالاتر نسبت به کلر

بهداشت کافی شاپ ها

دستگاه ها و ابزارالات مورد استفاده در کافی شاپ مانند:  آسیاب قهوه، دستگاه اسپرسو و قهوه ساز، چنگال قاشق ها، کتری ها، قوری ها و باقی وسایلی که در تولید، تزیین و سرو خوراکی ها و نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرند؛ باید به طور دوره ای مرتب ضدعفونی شوند.

بنابرین باید اطمینان پیدا کنید که همه بخش ها و قسمت های کافی شاپ من جمله محل نگهداری غذا ها و دسر ها، محیط آشپزخانه، سالن پذیرایی و فضای داخل کافی شاپ، میز و صندلی، سرویس های بهداشتی و …  تمیز باشند و اصول بهداشتی در آن ها رعایت می شود.

کافی شاپ بهداشتی

چرا ازن ساز برای کافی شاپ ها ضروری است

کافی‌شاپ‌ها بوی تند قهوه و محصولات پخته‌شده را منتشر می‌کنند که همه آن‌ها را دوست دارند، اما همچنین می‌توانند بوی نامطبوع را از آشفتگی‌ها و نشت‌هایی که به موقع تمیز نشده‌اند، که بویی ناخواسته ایجاد کرده‌اند،را در محیط آزاد کنند. از بین بردن بو از کافی شاپ ها به دلیل تهیه و سرو نوشابه و غذا و همچنین عوامل رطوبت و بوی بدن یک کار ضروری است. این بوها در کف، فرش، مبلمان، تمام پارچه های موجود در محل، سقف و حتی دیوارها به دام می افتند. آنها حتی در انبوهی از شکاف ها در سراسر تأسیسات و کانال گیر افتاده اند که می تواند برای صاحبان مشاغل کافی شاپ ها مشکل جدی ایجاد کند. ناگفته نماند تمام باقی مانده های نوشیدنی ها و مواد غذایی که در محیط کافی شاپ هستند باعث رشد میکروارگانیسم ها می شود.

با استفاده از واحد ازن ژنراتور ، می توانید کافی شاپ خود را از شر تمام بوهای نامطبوع و میکروارگانیسم هایی که به تدریج در طول زمان ایجاد شده اند خلاص کنید. پس از تخلیه کامل منطقه و پایان نظافت روزانه، دستگاه را راه اندازی کرده و روشن کنید. بر اساس این که آیا بو کاملاً تند و تیز است یا فقط بوی جزئی که هنوز قابل تشخیص است یا خیر، باید چرخه درمان را برای مدت طولانی یا کمتری انجام دهید. اگر بو کاملا غیر قابل تحمل است، باید کار با دستگاه ازن ساز را برای تمام شب اجرا کنید، شاید حتی شب بعد اگر هنوز بو را تا صبح تشخیص دهید دستگاه را روشن نگه دارید. با این حال، اگر بو جزئی است، یک سیکل یک شبه این کار را انجام می دهد.

صبح قبل از اینکه کافی شاپ برای کار باز شود، حداقل یک ساعت زودتر به محل کار بروید تا دستگاه ازن ساز را ببندید و اگر می توانید یک پنجره را باز کنید، اگر نشد، کولر را روشن کنید. این اجازه می دهد تا قبل از ورود مشتریان به محل هوای محیط تهویه شود.و هیچ گونه ردی از ازن در محیط باقی نماند.


بیشتر بدانید: ۱۰ ازن ساز برتر ایران: افتخارها و چالش‌ها


نتیجه گیری

از مطالب بالا به این نتیجه می رسیم که ازن در از بین بردن بوهای آلی از جمله بوی دود تنباکو، بوی حیوانات خانگی، بوی غذا، بوی کپک و کپک، بوی زباله، بوی انسان و غیره بسیار موثر است. در واقع گازها و مولکول های تهاجمی را که در ایجاد آن بوهای ناخوشایند نقش دارند، از بین می برد. ازن با آلاینده های موجود در هوا و همچنین بوهای موجود در فرش، پارچه، اثاثه یا لوازم داخلی و لباس واکنش نشان می دهد. اگر صاحب کسب و کاری مانند رستوران، هتل، فروشگاه خرده فروشی مانند کافی شاپ ها هستید که عموم مردم به طور مرتب از آن بازدید می کنند، کشتن باکتری ها از هر منبعی الزامی است. مشتریان شما به شما وابسته هستند تا بازدیدهایشان را ایمن و لذت بخش کنید. اگر فردی بیمار شود یا در مورد میکروب ها و باکتری ها احساس ناراحتی کند، جذابیت تجاری و مسئولیت مالی شما ممکن است در خطر باشد. صاحبان مشاغل ممکن است بپرسند “چه روش مقرون به صرفه و در عین حال بسیار دقیق موجود است؟”

چیزی که نمی توانید ببینید (میکروب ها و باکتری ها) وارد هر گوشه و کناری می شود، بنابراین، محلول نیز باید همین کار را انجام دهد. مولد ازن یک راه حل عالی برای میکروب ها، باکتری ها و مشکلات بو است که یک کسب و کار باید آنها را از بین ببرد. در این مقاله به رعایت اصول و قوانین بهداشت در کافی شاپ ها و نحوه ضدعفونی کردن محیط کافی شاپ با استفاده از ازن ساز کافه اشاره کردیم که یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در این نوع کسب و کار است. با رعایت این اصول و قوانین، می توان سلامت مشتریان و کارکنان کافی شاپ ها تضمین کرده و بالاترین رضایت مشتریانتان را جلب کنید.


بیشتر بخوانید: دستگاه اکسیژن ساز ازن چیست؟ ۴ کاربرد فوق العاده آن


پرسش‌های متداول

1. آیا استفاده از دستگاه ازن ساز برای سلامتی خطرناک است؟

استفاده نادرست از دستگاه اوزون ساز می‌تواند برای سلامت ضررآور باشد. بهتر است دستورالعمل‌های تولیدکننده را رعایت کرده و از تنفس طولانی‌مدت اوزون خودداری کنید.

2. آیا دستگاه اوزون ساز  برای تصفیه آب هم استفاده می‌شود؟

بله، ازن سازها به طور مؤثر می‌توانند به تصفیه آب کمک کنند. این تکنیک به طور معمول در تصفیه آب منزل، استخرها و آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. آیا دستگاه ازن ساز در صنایع مختلف کاربرد دارد؟

بله، دستگاه ازن ساز در صنایع مختلف از جمله غذایی، بهداشتی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از تصفیه آب و هوا تا ضدعفونی ابزارها، این دستگاه کاربردهای متنوعی دارد و این به دلیل خواص ضدعفونی کننده و ضدباکتریالی بالای آنهاست.